Gespreksavonden 2013-2014

De  afgelopen jaren waren het jaar door drie of vier gespreksavonden. Ook in het seizoen 2013-2014 zijn een aantal avonden gepland. De gespreksavonden staan open voor wat we in de kerk ‘jongeren’ noemen: tot iedereen rondom de 50 zeg maar.
Vanuit de kerk bieden we het aan om elkaar te ontmoeten en met elkaar te spreken over zaken die in de samenleving spelen en waarbij godsdienst en religie van belang kunnen zijn.

Natuurlijk kijken we op het moment zelf wat de onderwerpen kunnen worden, maar twee dingen wilde ik inbrengen. Het eerste is naar aanleiding van het boek van Carel ter Linden, ‘Wat doe ik hier in GODSNAAM’. Hij bespreekt letterlijk deze vraag: wat is de zin van mijn leven en kan ik daar wel achter komen; daarbij vraagt hij zich af wat het betekent gelovig mens te zijn of niet.
Het tweede onderwerp lijkt in eerst instantie van een wat andere orde, maar gaat ook over ons zelf. Met een groep jongeren tussen de 17 en 22 jaar vanuit alle hoeken van de wereld heb ik een tijdje geleden de vraag besproken wat zij zien als grootste probleem in onze wereld. Is dat onze technologische vooruitgang, die ons kwetsbaar maakt, maar tegelijk veel mogelijkheden geeft; is dat de globalisering, waardoor we minder zicht op zaken krijgen en zeker minder controle; is het misschien de toename van het gebruik van geweld in de wereld en in onze samenleving; is het religie, bron van vele oorlogen, bron van veel ellende zoals nu in Syrië en Egypte? Hoe kijken wij daar tegen aan en wat denken wij dat onze bijdrage kan zijn? Ook zou ik graag een keer met jullie willen spreken over de toekomst van de kerk in onze dorpen. Hoe moeten we er mee aan, wanneer we kleiner worden en het steeds moeilijker wordt om alles door te laten gaan?

ds. Jan Hommes

Andere onderwerpen die in het seizoen 2013-2014 aan de orde zijn geweest (o.a.):

oktober 2013: wereldproblemen

februari 2014: wat betekent Jezus voor ons?

maart 2014: de dagen voor en van Pasen – hoe kijken wij aan tegen lijdensgeschiedenis en opstanding?

Lokatie
Leerkamer bij de Hervormde kerk in Schildwolde