Ze zijn al thuis – petitie BN-ers voor ruimer Kinderpardon

Kerk in Actie geeft hoop aan kinderen op de vlucht Wereldwijd zijn meer dan 65 miljoen mensen op de vlucht. De helft is kind, net als Jezus. De helft van de vier miljoen Syriërs die de bloedige oorlog in hun land ontvluchtten, is kind. In Syrië en in buurland Libanon staan kerken klaar hen hulp te bieden. Onderweg, zoals in Griekenland, worden kinderen opgevangen door partners van Kerk in Actie.

Ook in Nederland steunt Kerk in Actie projecten om gevluchte kinderen humaan op te vangen en werken we aan een beter beleid voor hen. Voor al deze kinderen vragen we uw steun, gebed en betrokkenheid. www.kerkinactie.nl/kerst

400 kinderen leven in onzekerheid Veel vluchtelingenkinderen gaan in Nederland een onzekere tijd tegemoet. Ze hebben al zoveel meegemaakt, en dan is het zo spannend of ze hier mogen blijven of niet. Voor ongeveer 400 kinderen uit alle windstreken duurt deze onzekerheid al meer dan vijf jaar. Ze zijn onze buren, onze klasgenoten, onze collega’s, onze teamgenoten en onze vrienden geworden. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze kring.
Hoe Nederlands zij zich in hun hoofd of hart ook voelen, op papier zijn ze het nog niet. Daarom dreigen ze uitgezet te worden. Buiten hun schuld om. Iedere dag zijn ze bang of er iemand voor hun deur staat om ze met een enkeltje op het vliegtuig te zetten naar een onbekend land.
Help mee – maak een einde aan de onzekerheid Aan die onzekerheid willen we een eind maken. Vandaag hebben we uw hulp nodig. Wij willen voor de laatste -ongeveer 400 kinderen- die nog in onzekerheid zitten, een eind aan de onzekerheid. Met een grote groep BN-ers, van Arie Boomsma tot Angela Groothuizen en van Henny Huisman tot Karin Bloemen, pleiten wij voor een Kinderpardon. Want deze kinderen zijn al thuis!

Wij vinden het, in een tijd van verharding en ik-cultuur, hartverwarmend om te zien hoe hun scholen, sportclubs, werkgevers, stagebegeleiders, buren en vrienden in heel het land vechten tegen hun uitzetting. Nederlanders van werkelijk álle politieke kleuren staan eensgezind in een kring om ze heen.
Wij sluiten ons met liefde bij hen aan en roepen jullie op om dat ook te doen. Samen kunnen wij voorkomen dat deze kinderen uitgezet worden naar landen, waar ze de taal niet van spreken, waar ze niemand kennen, waar ze helemaal opnieuw moeten beginnen.

Deze kinderen horen zich druk te maken over hun schoolexamens, niet over of ze straks nog naar school kunnen. Ze horen te dromen van de toekomst, niet te vrezen door hun afkomst. Zij horen beschermd te worden, niet beschadigd.

Teken de petitie Doe met ons mee. Deel de boodschap. Samen kunnen wij Nederland van zijn mooiste kant laten zien. Samen kunnen wij onze politici overtuigen van wat iedereen die deze kinderen kent allang weet: ze zijn al thuis.

Teken vandaag nog op: www.zezijnalthuis.nl

Overgenomen uit: Vlugschrift Vluchtelingen december 2017 (uitgave van Kerk in Actie)

De diaconie