Kerk Noordbroek

De Kerk van Noordbroek behoort tot de hoogtepunten van de laat-romanogotiek in Groningen. Het kerkgebouw, een kruiskerk, is in het eerste kwart van de 14e eeuw gebouwd. De losstaande romaanse toren (bijgenaamd Olle Dodde – ‘oud, dik en log ding’) is mogelijk iets ouder; de toren is uitgerust met een zadeldak. Beide zijn in de loop der eeuwen slechts op een aantal ondergeschikte punten aangepast. Nog steeds heeft het de uitstraling die de bouwmeester destijds voor ogen moet hebben gehad.
De kerk is gewijd aan een onbekende heilige, wellicht een van de leden van het Thebaanse Legioen. Het zegel uit de 17e eeuw toont een krijgsman met wapperende mantel, die in de linkerhand een afbeelding van een kerk, in de rechterhand een lans of vaandel vasthoudt.
(Bron: wikipedia.org)

Website van de kerk: www.kerk-noordbroek.nl

In deze kerk exposeerde in 2012 Herbert Nouwens

Beeldend kunstenaar Herbert Nouwens (1954) vestigde zich  8 jaar geleden, vanuit Amsterdam centrum, in de oude melkfabriek van Slochteren. Daar heeft hij de ruimte om zijn vaak grote beelden in staal te creëren.  Daar hij uit een geslacht van smeden komt, is hij gewend alles zelf te maken. Zijn werkwijze is redelijk uniek. Hij maakt beelden tot 14 meter hoog  alsof het kleinplastieken zijn. De hulpmiddelen zijn dan geavanceerd, zoals een hijskraan en heftruck, maar de werkwijze is vergelijkbaar. Dat houdt in dat er al doende, in dialoog met het materiaal dat voorhanden is, een beeld gecreëerd wordt.
Een groot deel van de tijd gaat op aan het zoeken en prepareren van het materiaal. Dat is vaak staal dat al een leven achter de rug heeft. Ook de afwerking van de beelden neemt de nodige tijd in beslag:  Niet alleen het wegslijpen van onregelmatigheden en  lasnaden bijwerken, maar vooral het patineren van de huid van het beeld is een zorgvuldig werk. Kleiner werk verdwijnt soms tussen de houtblokken van de brandende kachel, of in een smidsvuur. Het beeld wordt buiten gezet, om het corrosieproces in gang te zetten. Het resultaat is dat de huid van de beelden een rijkgeschakeerd kleurenpalet heeft.
Zijn inspiratiebronnen zijn divers, maar muziek en dan met name Johan Sebastiaan Bach en orgelmuziek, staat wel bovenaan het lijstje. Hij is ook met regelmaat te vinden in de kerk van Noordbroek tijdens orgelconcerten. Vanwege de kunstmanifestatie het Feest van de Geest  maakte  Herbert Nouwens speciaal voor het koor van de kerk van Noordbroek het  beeld Annunciatie (zie de afbeelding op de voorkant van dit boekje).
Het beeld is gemaakt uit een 4 cm dikke plaat staal. De plaat is eerst met een snijbrander in stroken gesneden. Daarna zijn de stukken gesmeed, getordeerd, kromgetrokken. Ten slotte zijn de stukken aan elkaar gelast.
Met zes man is het beeld op de tafel in de kerk gezet en hoewel het een zeer zwaar beeld is, lijkt het te zweven, heeft het een onstoffelijke uitstraling, zoals je je een geest zou kunnen voorstellen.Voor degenen die meer werk willen zien: Vanaf 14 juli presenteert galerie Op de Wind in Westeremden een grote tentoonstelling met het werk van Nouwens. Maar belangstellenden kunnen ook eens een bezoek brengen aan de Melkfabriek in Slochteren, wel graag na telefonisch  contact.

Website Herbert Nouwens: www.herbertnouwens.nl

Kerk Noordbroek